Vragen en antwoorden kosteloze rechtsbijstand
U hoeft geen eigen bijdrage te betalen en als uw advocaat klaar is met zijn werkzaamheden. Er volgt geen resultaatsbeoordeling. Dat is de beoordeling of u na afronding van uw zaak alsnog kosten voor de rechtsbijstand moet betalen.
Nee, helaas geldt de regeling alleen voor zaken die nog lopen of moeten beginnen op het moment dat de regeling van start gaat.
Helaas, u kunt geen kosteloze rechtsbijstand ontvangen voor een advocaat die niet deelneemt aan de regeling. U kunt een advocaat toegewezen krijgen die wel deelneemt aan de regeling en daarvoor kosteloze rechtsbijstand ontvangen. Wilt u liever rechtsbijstand ontvangen van de advocaat die u op het oog heeft? Dan kan deze advocaat wel een toevoeging aanvragen, maar deze is niet kosteloos. Dit betekent dat u wel een eigen bijdrage betaalt. Bovendien vindt er resultaatbeoordeling plaats na afloop van uw zaak. De advocaat die uw zaak behandelt, moet ingeschreven zijn bij de Raad.
Ook kan het zijn dat u op basis van uw inkomen en vermogen helemaal niet in aanmerking komt voor een gesubsidieerde advocaat. In dit geval moet u de advocaat die u op het oog heeft zelf betalen.
Ja. Wij gaan u matchen aan een advocaat die u zowel kan helpen met uw aanvraag voor herstel bij de Belastingdienst/Toeslagen, als met de andere problemen waar u tegenaan loopt. De advocaat die wij aan u matchen is hierin gespecialiseerd. De rechtsbijstand die de advocaat verleent binnen de herstelregeling waarbij de Belastingdienst/Toeslagen de wederpartij is, is kosteloos. De kwestie waarbij de Belastingdienst/Toeslagen niet de wederpartij is, vraagt de advocaat namens u apart een toevoeging aan. Deze is niet kosteloos. We kijken of u op basis van uw inkomen en vermogen gesubsidieerde rechtsbijstand kunt krijgen en zo ja, dan betaalt u een eigen bijdrage. Na afloop van de zaak vindt resultaatsbeoordeling plaats. U leest er meer over op de pagina op onze site over inkomen/vermogen en op de pagina over resultaatbeoordeling.
U kunt zelf het verzoek bij de Belastingdienst/Toeslagen indienen om aangemerkt te worden als gedupeerde. Dit kan tot 31 december 2023. Als uw kinderopvangtoeslag is stopgezet tussen 2005 en 2019 en u weet niet waarom, dan kunt u een herbeoordeling vragen. Hiervoor kunt u bellen met het Serviceteam Gedupeerden Kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst/Toeslagen 0800 2358358 (gratis).
Ja, wanneer het bedrag van € 30.000 niet voldoende is kunt u zelf aangeven bij de Belastingdienst/Toeslagen dat u wilt dat uw situatie alsnog goed wordt bekeken. Dat heet een integrale beoordeling. Hierbij kunt u kosteloze juridische bijstand krijgen van een advocaat. Ook voor het verzoek tot vergoeding van hogere werkelijk geleden schade kunt u rechtsbijstand krijgen van een advocaat.
U kunt gebruik maken van kosteloze rechtsbijstand als u privaatrechtelijke schulden heeft, die zijn ontstaan door de toeslagenaffaire. U kunt dan hulp krijgen van een advocaat bij het indienen van uw schulden bij Sociale Banken Nederland (SBN). U kun het aanvraagformulier invullen en naar de Raad sturen. Daarbij moet u de brief van de Belastingdienst meezenden, waaruit blijkt dat zij u hebben aangemerkt als ex-partner. Als u deze brief nog niet heeft, neem dan contact op met de Belastingdienst. Hiervoor kunt u bellen met het Serviceteam Gedupeerden Kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst/Toeslagen 0800 2358358 (gratis).
Als uw (pleeg)ouder is overleden en een (mogelijk) gedupeerde was van de toeslagenaffaire, dan heeft u mogelijk recht op de kindregeling. U kunt zich hiervoor melden bij de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT). Als UHT beoordeelt dat uw overleden (pleeg)ouder niet gedupeerd was en u daarom ook geen recht heeft op de kindregeling, maar wilt u daartegen in bezwaar gaan? Dan kunt u daarvoor kosteloze rechtsbijstand krijgen.
Dit geldt ook als uw overleden ouder een ex-toeslagpartner was die mogelijk aanspraak kon maken op de ex-toeslagpartnerregeling.
Op onze site www.rechtsbijstand.nl staat een formulier (pdf, 278 kB). U dient dit aanvraagformulier in te vullen. Dit formulier heeft de Raad nodig om u aan de juiste advocaat te matchen. U heeft van de Belastingdienst/Toeslagen een ontvangstbevestiging of melding herbeoordeling Toeslagen gekregen. Deze brief kunt u bij het formulier uploaden en digitaal aan ons sturen. Mocht het digitaal niet lukken, dan kunt u het formulier uitprinten, invullen en samen met de ontvangstbevestiging herbeoordeling Toeslagen per post naar ons sturen via Postbus 70503, 5201 CD ’s-Hertogenbosch.
Zodra wij uw aanvraagformulier hebben ontvangen, gaan wij alvast kijken in ons systeem of we een geschikte advocaat voor u kunnen vinden. Dit doen wij op basis van door u verstrekte informatie. Daarna gaan wij u bellen en leggen u een aantal opties voor van advocaten die u het beste kunnen bijstaan. U mag dan kiezen welke advocaat uw voorkeur heeft. U kunt ook een keuze 2 doorgeven. Wellicht vindt u het lastig om het formulier in te vullen. U mag dan ook tijdens het telefoongesprek uitleggen in welke situatie u zit en waarvoor u een advocaat nodig heeft. Dan gaan we op dat moment kijken welke advocaat het beste bij u past. As u een advocaat heeft gekozen, nemen wij contact met de advocaat op en vragen de advocaat of hij de zaak wil aannemen. Als hij de zaak aanneemt, geven wij aan hem uw persoonsgegevens door, waarna de advocaat met u contact opneemt. U krijgt van ons de beslissing dat u in aanmerking komt voor kosteloze rechtsbijstand per post toegezonden. Mocht de advocaat uw zaak niet kunnen aannemen, dan nemen we contact op met de advocaat die uw keuze 2 is.
Advocaten die bij de Raad voor Rechtsbijstand staan ingeschreven en zich voor deze regeling hebben aangemeld, hebben specialisaties. Wij kijken naar uw situatie en zoeken een advocaat die gespecialiseerd is. Heeft u bijvoorbeeld door de toeslagenaffaire een huurachterstand opgelopen, dan zoeken wij voor u een advocaat die u kan helpen bij aanvraag voor herstel bij de Belastingdienst/Toeslagen en die u ook kan helpen met uw huurzaak. Daarnaast kijken we of de advocaat een kantoor heeft in of dichtbij uw woonplaats.
Ja, u mag overstappen naar een andere advocaat die deelneemt aan de regeling. Wij zouden wel graag willen weten waarom u niet tevreden bent over uw advocaat. Er wordt ook geen eigen bijdrage opgelegd als u overstapt.
De Raad vraagt alleen naar uw gegevens om een geschikte advocaat te vinden. Wij vragen niet of u een partner heeft en gaan dit ook niet navragen. Omdat wij de gegevens van uw partner niet hebben, zetten wij op de beslissing dat u een alleenstaande ouder bent.
U kunt onder voorwaarde kosteloze hulp krijgen van een advocaat bij het indienen van een verzoek tot overnemen of betalen van private schulden bij SBN (Sociale Banken Nederland). Private schulden zijn schulden bij organisaties die niet bij de overheid horen. Dat kan bijvoorbeeld een energiebedrijf, een zorgverzekeraar, een woningbouwvereniging of een webwinkel zijn. Ook kunt u gratis hulp krijgen van een advocaat als u in bezwaar, beroep of hoger beroep wil gaan tegen de beslissing van SBN.
Als aanvullende voorwaarde geldt dat het moet gaan om een ex-partner die door de Belastingdienst als ex-partner is aangemerkt. Of u als gedupeerde bent aangemerkt, blijkt uit een brief van de Belastingdienst (briefvereiste).
De gratis rechtsbijstand vraagt u aan bij de Raad voor Rechtsbijstand via het aanvraagformulier.
Als kind of (voormalig) pleegkind van een (toeslag)ouder of van een ex-partner die geen vergoeding (kindregeling) volgens de Belastingdienst krijgt, kunt u onder voorwaarde ook gratis hulp krijgen van een advocaat om tegen de beslissing in bezwaar, beroep of hoger beroep te gaan.
Als voorwaarde geldt dat de gedupeerde ouder of ex-toeslagpartner is overleden, voordat is vastgesteld of de ouder of ex-partner gedupeerd is door de kindertopvangtoeslagaffaire.
U kunt gratis bijstand van een advocaat krijgen bij het afsluiten van een vaststellingsovereenkomst (VSO) als u een route voor werkelijke schade doorloopt waarin een VSO kan worden afgesloten.
Bent u gedupeerde van de kinderopvangtoeslagenaffaire?
Vanaf 15 maart 2021 kunt u via de Raad voor Rechtsbijstand een advocaat krijgen om u te helpen. Deze advocaat is voor u gratis. U hoeft niets te betalen voor het werk dat de advocaat voor u doet. U hoeft dus ook geen eigen bijdrage te betalen. Vanaf 1 maart kunnen advocaten zich aanmelden voor de regeling. Vanaf 15 maart matchen (koppelen) we ouders met een geschikte advocaat.