Uithuisplaatsing Kinderopvangtoeslag
Wat kan de Raad voor Rechtsbijstand voor u betekenen bij uithuisplaatsing van uw kind(eren)?
Bent u aantoonbaar gedupeerde van de kinderopvangtoeslagaffaire en heeft u een kind (of kinderen) dat uit huis is geplaatst, waarvoor een machtiging tot uithuisplaatsing ligt of waarover het gezag is beëindigd? Dan heeft u recht op gratis rechtsbijstand door een gespecialiseerde advocaat. Uw inkomen en vermogen worden niet getoetst en u hoeft geen eigen bijdrage te betalen. Sinds 25 oktober 2022 hoeven gedupeerde ouders ook geen griffierecht meer te betalen in procedures over gezagsherstel.
Wanneer kunt u gratis rechtsbijstand aanvragen?
U kunt vanaf 1 juni 2022 gratis rechtsbijstand aanvragen. Dit kunt u doen voor gestarte uithuisplaatsing en gezagsbeëindiging vanaf 1 januari 2022. Maar de regeling geldt ook voor al eerder lopende uithuisplaatsingen en gezagsbeëindigingen waar nog juridische werkzaamheden voor gedaan moeten worden na 1 januari 2022. Verder kunt u gratis rechtsbijstand krijgen bij vrijwillige uithuisplaatsing (namelijk bij procedures rondom het blokkaderecht van pleegouders) vanaf 1 januari 2022 en als u in deze zaken in bezwaar of hoger beroep wilt gaan.
Hoe vraagt u gratis rechtsbijstand aan?
U vraagt gratis rechtsbijstand aan via onderstaand aanvraagformulier:
Aanvraag rechtsbijstand uithuisplaatsing kinderopvangtoeslag (pdf, 161 kB)
Vul het formulier in en sla het op*. U kunt het dan mailen naar [email protected].
Vergeet niet de schriftelijke bevestiging van de Belastingdienst/toeslagen dat u gedupeerde bent van de kinderopvangtoeslagaffaire mee te sturen. U moet namelijk kunnen aantonen dat u ‘erkend’ gedupeerde van de toeslagenaffaire bent.
NB: Op het aanvraagformulier geeft u alleen uw gegevens op. Als u een partner heeft, dan worden de gegevens van uw partner niet opgevraagd. Wij doen geen onderzoek of er een partner is. Daarom staat op het besluit dat u krijgt, dat u alleenstaande ouder bent.
U kunt het ingevulde formulier en de brief van de Belastingdienst ook per post naar ons toesturen. Het adres is:
Raad voor Rechtsbijstand
Herstelregeling kinderopvangtoeslag
Postbus 70503
5201 CD 's-Hertogenbosch
Informatie over hoe de Raad voor Rechtsbijstand met persoonsgegevens omgaat, vindt u in onze privacyverklaring.
Wat gebeurt er na uw aanvraag?
Als wij uw aanvraagformulier en de brief van de Belastingdienst hebben ontvangen, nemen wij deze in behandeling. Vervolgens bellen wij u. We bespreken met u welke advocaat het beste past bij uw situatie. Na dit gesprek nemen wij contact op met de advocaat van uw keuze en vragen wij of hij u wilt helpen. Als dat zo is, dan kan de advocaat u gaan helpen en belt hij of zij u op.
Heeft u in het verleden een advocaat gehad via de Raad voor Rechtsbijstand die betrokken was bij de uithuisplaatsing van uw kind of bij de wijziging van het gezag? En wilt u deze advocaat weer? Of heeft u al een kosteloze advocaat via de Raad voor Rechtsbijstand voor de herstelregeling kinderopvangtoeslag, en wilt u die weer? In beide gevallen kijken we of de advocaat van uw voorkeur u ook nu kan bijstaan.
Wat kunt u doen voordat u bij ons een aanvraag indient?
Als uw kinderen uit huis zijn geplaatst, hebt u het extra zwaar gehad. U kunt met uw vragen en zorgen terecht bij het Ondersteuningsteam. Dit team biedt extra hulp, naast de hulp van partners zoals de gemeente, ministeries en jeugdzorginstanties. U leest er meer over op https://hetondersteuningsteam.nl.
Heeft u vragen aan ons?
Heeft u vragen over de regeling, het invullen van het formulier of het verzenden van het formulier? Kom u er niet uit? Twijfel niet en bel ons op 088 787 1234 of e-mail via [email protected] Wij helpen u graag!
Privacy
Voor deze specifieke regeling geldt de volgende extra informatie. De aanvragen komen binnen in een speciaal aangemaakte e-mailbox. De aanvragen worden daar tijdelijk opgeslagen en vervolgens uit de e-mailbox gehaald, opgeslagen en verwerkt in ons systeem. Verdere conversatie tussen de Raad, burgers en advocaat verloopt telefonisch of via deze e-mailbox. De data wordt gebruikt door een selecte groep medewerkers en bewaard conform de Archiefwet. De burger hoeft bij de aanvraag alleen zijn eigen gegevens op te geven en niet die van een eventuele partner. Wij doen geen navraag in de Basisregistratie Personen (BRP) of er sprake is van een partner. Om die reden worden alle toevoegingen verstrekt op de norm alleenstaande ouder.
Hoe vraag ik subsidie aan?
Aanvraag rechtsbijstand
Ga naar het formulier en vul het in.