Nuttige websites
Er zijn diverse websites van instanties in Nederland die u op weg kunnen helpen als u een (juridisch) probleem of conflict heeft.
Rijksoverheid
Voor juridische bijstand of advies kan u een vergoeding krijgen voor de kosten van een advocaat of bemiddelaar. Bij een strafbeschikking van het Openbaar Ministerie kunt u soms een gratis gesprek krijgen met een advocaat. De overheid subsidieert deze vormen van rechtsbijstand.
Rechtwijzer
Heeft u een probleem of conflict? Rechtwijzer wijst u stap-voor-stap de weg naar een oplossing. Door vragen te beantwoorden vindt u wat u in uw situatie kunt doen en wie u daarbij kan helpen. Ook biedt Rechtwijzer gereedschap voor het oplossen van veelvoorkomende problemen en conflicten.
Voorlichtingvideo Steffie.nl en Bureau Wsnp
Steffie.nl en Bureau Wsnp bieden een voorlichtingsfilmpje aan over de Wet Schuldsanering Natuurlijke personen (Wsnp). Steffie.nl legt in makkelijke taal uit wat de Wsnp is, hoe de Wsnp werkt en wat een Wsnp-bewindvoerder doet.
Voorlichtingsfilmpjes - Raad voor Rechtsbijstand Wsnp (bureauwsnp.nl)
het Juridisch Loket
Iedereen heeft wel eens een juridische vraag. Een vraag die niet gemakkelijk kan worden beantwoord. U bent bijvoorbeeld ontslagen, wat moet u nu doen? U wilt gaan scheiden, hoe pakt u dit aan? U heeft iets gekocht, kunt u het nog ruilen? Voor het antwoord op dit soort vragen kunt u terecht bij het Juridisch Loket. Het Juridisch Loket helpt u met juridische vragen. Het Juridisch Loket is bereikbaar via tel. 0800-8020, op de 30 vestigingen door het hele land of via de website van Het Juridisch Loket.
Sociaal Raadslieden
Sociaal Raadslieden weten alles over wetten en regels die voor u belangrijk zijn. Bijvoorbeeld over de Participatiewet, zorg- en huurtoeslag en uw rechten als huurder. Ze weten ook hoe instanties werken en hoe u kunt krijgen waar u recht op heeft. Hulp van de Sociaal Raadslieden is gratis.
De Geschillencommissie
De Geschillencommissie is dé instantie voor consumenten en zakelijke geschillen in Nederland. De Geschillencommissies bieden consumenten en ondernemers een goedkope, snelle en laagdrempelige proceduremogelijkheid.
Website De Geschillencommissie
SlachtofferWijzer
SlachtofferWijzer is een laagdrempelige, online wegwijzer die eenvoudig, anoniem en op ieder moment te raadplegen is. SlachtofferWijzer helpt de weg te vinden naar relevante hulp als u slachtoffer bent geworden van (seksueel) geweld, een ongeval, medische fout of diefstal.
De Nationale Ombudsman
De Nationale Ombudsman behandelt klachten van burgers over de overheid. De Nationale Ombudsman is onafhankelijk en onpartijdig. Hij doet zijn werk samen met zo’n 170 medewerkers. De Nationale Ombudsman helpt niet alleen burgers die een probleem hebben met de overheid. Hij legt overheidsinstanties ook uit hoe ze moeten handelen. Bij problemen of klachten start de Nationale Ombudsman een onderzoek. Alle betrokkenen zijn verplicht om aan onze onderzoeken mee te werken.
Huurcommissie
Bent u het niet eens met uw verhuurder of huurder over huurprijs, onderhoud of servicekosten van de woning? En komt u er samen niet uit? Dan kunt u de Huurcommissie inschakelen om een uitspraak te doen over uw probleem.
Woonbond
De Nederlandse Woonbond is de landelijke belangenvereniging van huurders en woningzoekenden. De Woonbond staat voor betaalbare huren, goede woningen in leefbare, veilige wijken en sterke huurdersorganisaties. De Woonbond helpt huurders met problemen.
Gerechtsdeurwaarder
Wat doet een gerechtsdeurwaarder? Hoe ziet een incassotraject eruit? Wat zijn de kosten? U leest het op de website van de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders.
Website Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders
Digitaal Hulpplein
Veel zaken met de overheid kunt u tegenwoordig online regelen. Dit gaat meestal via DigiD, om veilig contact te leggen via een wachtwoord of sms-code. Wilt u uw digitale vaardigheden verbeteren? Dan kunt u terecht bij het Digitaal Hulpplein. Hier kunt u uw digitale vaardigheden testen en een cursuslocatie vinden bij u in de buurt.
Samen voor alle kinderen
Schoolreisjes, sporten, muziekles, een verjaardag vieren of een dagje uit. Het lijkt zo gewoon dat alle kinderen in Nederland dit kunnen doen, maar niet elke ouder kan dit betalen. Voor de toekomst is het heel belangrijk dat ieder kind de kans krijgt om mee te doen met leeftijdsgenoten. Daarom bieden Leergeld Nederland, Jeugdsportfonds en Jeugdcultuurfonds, Stichting Jarige Job en Nationaal Fonds Kinderhulp samen voorzieningen op het gebied van educatie, sport, cultuur, verjaardag, recreatie en overige zaken. Wilt u weten of uw kind in aanmerking komt? Ga naar de website en doe een aanvraag.
Website Samen voor alle kinderen
Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ)
Heeft u een probleem met uw zorgverzekeraar? Bijvoorbeeld over vergoedingen, premiebetalingen of hulpmiddelen? En komt u er samen met de zorgverzekeraar niet uit? Dan kunt u terecht bij de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ). De SKGZ helpt problemen tussen consumenten en hun zorgverzekeraar op te lossen. Heeft u een vraag? Of twijfelt u? Neem gerust contact met op via 088 900 6 900.
Website Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen
Zorgverzekeringslijn
Zorgverzekeringslijn geeft onafhankelijk advies en praktische tips voor het oplossen van zorgverzekeringsschulden. Zij leggen uit hoe de Zorgverzekeringswet in elkaar zit en welke rechten en plichten (on)verzekerden hebben. Bel gratis 0800 64 64 644 (werkdagen van 09.00 – 17.00 uur).
Digitale-Sociale-Kaart
DiSK staat voor Digitale-Sociale-Kaart en is de wegwijzer naar hulp bij inkomen, werk, wonen, welzijn en zorg in iedere gemeente of regio in Nederland. DiSK helpt bij het vinden van de juiste voorziening en is het instrument voor een goede uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Participatiewet.